@teamsaantstuur Interessante discussie over de (on)mogelijkheden van #zelfstandigeteams @GemeenteUtrecht. Praat mee! https://t.co/RnqJ4pQbBb 4 jaar 3 weken geleden
@teamsaantstuur Komen er binnen vijf jaar ook bij @GemeenteUtrecht meer #zelfstandigeteams? Laat jouw mening horen via http://t.co/HkaCSetas2! 4 jaar 4 weken geleden
@teamsaantstuur #Zelfstandigeteams in de gemeente #utrecht een wilde droom of straks aan de orde van de dag? Praat mee: http://t.co/pxnbnxf2EO #management 4 jaar 4 weken geleden
@teamsaantstuur #Zelfstandigeteams in de gemeente Utrecht een wilde droom of straks aan de orde van de dag? Praat mee: publicpapersutrecht.nl 4 jaar 4 weken geleden
@teamsaantstuur @deboerleo Hallo leo, hoe kom ik bij de case terecht? Via #Verander2015 kom ik er niet bij. Vriendelijke groet. 4 jaar 1 maand geleden
@teamsaantstuur Nog even en dan gaat de Public Paper 'Teams aan het stuur!' online. De HR-strategen nodigen iedereen uit om mee te discussiëren. 4 jaar 1 maand geleden
@teamsaantstuur @moniquedenb Leuk dat je ons volgt! 4 jaar 1 maand geleden
@teamsaantstuur Buiten#stadskantoor030 4 jaar 1 maand geleden
@teamsaantstuur Wij zijn op weg #stadskantoor030 4 jaar 1 maand geleden
@teamsaantstuur Mijn eerste tweetje, net voor de ontruiming #stadskantoor030 4 jaar 1 maand geleden

Verdraaide Organisaties!

Het creëren van een hitteschild dat om de klant en professional wordt gezet
Wouter Hart en Marius Buiting

Wouter Hart beschrijft in zijn boek ‘Verdraaide organisaties’ dat het de kunst is de organisatie zo in te richten dat de kans dat de professional de goede toegevoegde waarde levert aan de klant zo groot mogelijk is. Dit betekent niet alleen dat de systeemwereld (afspraken over hoe je in de leefwereld zou moeten werken) daaraan dienstbaar is, maar dat ook binnen de leefwereld (de wereld zoals we die in het hier en nu kunnen waarnemen) alles wordt gericht op de uiteindelijke performance, en het eindresultaat nog gecorrigeerd kan worden voordat het de klant bereikt. In het boek wordt hiervoor de performancecirkel gehanteerd.

Een belangrijk element van de performancecirkel is het hitteschild. Voor de manager ligt naast het sturen op alle elementen van de performancecirkel hier een specifieke rol.

Om de performance positief te kunnen beïnvloeden, is het cruciaal om een bescherming om de professional heen te bouwen die zoveel mogelijk bij hem weghoudt wat geen waarde toevoegt aan de performance. Op elke managementlaag moet de leidinggevende laten zien dat hij de professional beschermt tegen belemmerende factoren van buitenaf. De vraag op ieder niveau is; hoe kun je omgaan met de druk van buitenaf? Maar nog veel belangrijker is de boodschap; maak het zelf niet nog erger. Een groot deel van de omgedraaide pijl wordt gecreëerd door de systeembehoefte in de organisatie zelf. Een belangrijk rol voor de hoogste leidinggevende is hoe deze communiceert over het hitteschild en de eisen van buitenaf. Het gaat niet alleen om de uitkomst van welke regels wel en niet van de professional weg worden gehouden. Het gaat ook om dat de CEO laat zien hoe hij de professionals probeert te beschermen, dat hij zodoende bouwt aan het verhaal dat er een gezamenlijke inspanning nodig is om te werken aan de bedoeling.

Via onderstaande link de samenvatting van het boek, met daarin uitleg over het creëren van een ‘systeemwereld’ die het zicht op ‘de bedoeling’ kan vertroebelen: http://verdraaideorganisaties.nl/index.php/inspiratie/samenvatting

Hart, W. (2012), Verdraaide organisaties. Deventer, Vakmedianet

U bent hier